loading...

دستگاه حضور و غياب

انواع دستگاه حضور و غياب اثر انگشتي - دستكاه حضور و غياب ارزان - دستگاه حضور غياب

بازدید : 254
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

امروز با مقاله اي ديگر در خصوص پروتكل TCP/IP در دستگاه حضور غياب در خدمت شما هستيم. قبل از اين كه ماژول wifi به دستگاه هاي حضور و غياب اضافه شود وجود پروتكل TCP/IP كه در دستگاه حضور و غياب اصطلاحا به پورت شبكه معروف است از مهمترين مولفه هاي يك سيستم حضور و غياب به شمار مي رفت.البته هنوز هم اين پروتكل براي مجموعه هايي كه از طريق كابل شبكه يا همان كابل LAN ارتباط داخلي را برقرار مي كنند بسيار مثمرالثمر واقع مي شود.در اين بخش قصد داريم با اين پروتكل پر طرفدار و رابطه ي آن با دستگاه حضور و غياب بيشتر آشنا شويم.

تفاوت بين پروتكل هاي Ethernet/IP و TCP/IP در چيست؟

كلمه TCP مخفف عبارت Transmission Control Protocol مي باشد. اين پروتكل در واقع مسئول مديريت ارتباط بين يك كلاينت و يك سرور است و وظيفه ي اصلي آن تقسيم ديتا و در نهايت رساندن ديتا ها به مقصدشان مي باشد. اگر هر بخش از اين ديتاها به مقصد نرسند و يا اين كه يكي از آن ها مخدوش باشد باز اين وظيفه ي پروتكل TCP است كه تعيين كند اطلاعات از دست رفته چگونه مجددا ارسال شود.

ولي اترنت بخش كوچك تري از اينترنت و شبكه اي محدود به يك مكان جغرافيايي است كه دستگاه هاي موجود در آن مكان را به هم وصل مي كند. شبكه اترنت Ethernet در واقع همان LAN يا شبكه محلي است كه در آن مجموعه اي از دستگاه هاي موجود در يك مكان جغرافيايي محدود مانند يك اتاق به هم وصل مي شوند.

در ابتدا اگر بخواهيم پروتكل را با مثالي برايتان توضيح دهيم اين طور مي توان گفت: فرض كنيد هر يك از زبان هاي دنيا يك پروتكل باشد مثلا عربي ، افغاني ، فارسي ، انگليسي و … وقتي مي خواهيد با يك شخص عربي صحبت كنيد ، براي اين كه بتوانيد صحبت هاي يكديگر را متوجه شويد يا بايد شما به زبان عربي صحبت كنيد ويا اين كه فرد مقابل شما با زبان فارسي صحبت كند. پس بهتر است در اين سطح هر دو از زبان بين المللي استفاده كنند .خب حالا كشور ايران كه بخشي از جهان است را در نظر بگيريد ، در كشور ما همه به زبان فارسي صحبت مي كنند اما لهجه هاي گوناگوني وجود دارد ، لري ، اصفهاني ، كردي و … هر يك از اين لهجه ها در محل خود قابل درك هستند اما در شهر ديگر ممكن است مورد استفاده قرار نگيرند ولي با اين حال همه زبان فارسي را مي فهمند.رابطه ي پروتكل ها شبيه به اين مثال مي باشد.

TCP/IP يك پروتكل ۴ لايه با استاندارد جهاني است كه در اكثر شبكه هاي بزرگ بكار گرفته مي شود . با اين كه اين پروتكل شايد كمي كند و مستلزم استفاده از منابع زيادي باشد ولي در دنياي امروز هنوز هم نياز بسياري از كاربران را برطرف مي كند و طرفداران زيادي دارد. پروتكل TCP/IP درون چندين نوع پروتكل ديگر است كه در كل شامل شش پروتكل اساسي زير مي شود تشكيل شده است:

TCP : پروتكل ارتباط برنامه‌هاي كاربردي
UDP : پروتكل ارتباط برنامه‌هاي ساده
(IPپروتكل اينترنت) :ارتباط ميان كامپيوترها
ICMP : پروتكل كنترل پيغام‌هاي اينترنتي براي كنترل خطاها
DHCP : پروتكل كنترل وضعيت آدرس ‌هاي پويا

پروتكل هاي شش گانه ذكر شده مجموعه اي از استاندارد هاي لازمه براي ارتباط بين كامپيوترها و دستگاه ها را در بستر شبكه فراهم مي كند. تمامي برنامه ها و ساير پروتكل هاي موجود در پروتكل TCP/IP ، به شش پروتكل بالا مرتبط است كه به طور جزئي تر اصلي ترين وظيفه بخش پروتكل TCP اطمينان از ارسال درست و دقيق اطلاعات است و مهمترين مسئوليت پروتكل IP دريافت و ارسال بسته هاي اطلاعاتي به مقصد هاي صحيح مي باشد. همچنين پروتكل TCP/IP براي آدرس دهي در كامپيوتر از ۳۲ بيت يا ۴ عدد بين ۰ تا ۲۵۵ استفاده مي‌كند. هر ديوايسي به عنوان مثال فرض كنيد دستگاه حضور غياب ، در شبكه هاي مبتني بر TCP/IP داراي يك آدرس منحصر بفرد است. آدرس فوق IP ناميده مي شود. يك آدرس IP مطابق زير است :

۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۰۱

معمولا به دليل بخاطر سپردن آسان آدرس هاي IP ، نحوه نمايش آن ها بر مبناي دهدهي بوده كه توسط چهار عدد كه توسط نقطه از يكديگر جدا مي شود است . هر يك از اعداد فوق را octet مي گويند. كامپيوترها براي ارتباط با يكديگر از مبناي دو ( باينري ) استفاده مي نمايند. فرمت باينري آدرس IP اشاره شده بصورت زير است:
۱۱۰۱۱۰۰۰.۰۰۰۱۱۰۱۱.۰۰۱۱۱۱۰۱.۱۰۰۰۱۰۰۱

همانگونه كه مشاهده مي گردد هر IP از ۳۲ بيت تشكيل مي گردد. بدين ترتيب مي توان حداكثر ۴.۲۹۴.۹۶۷.۲۹۶ آدرس منحصر بفرد را استفاده كرد. مثلا: آدرس ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ براي Broadcast ( انتشار عام ) استفاده مي گردد.
از همرامي شما صميمانه سپاسگزازيم.اميدواريم اين مقاله برايتان مفيد واقع شود.


تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 64
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 46
  • بازدید ماه : 418
  • بازدید سال : 1544
  • بازدید کلی : 50797
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه